سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امروز

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س):

مشکل امروز جامعه ما خودخواهی و عدم تربیت نفس است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی خسروی گفت، به بهانه نقد و تحلیل سیاسی و انتقاد اجتماعی بسیاری از تهمت‌ها و غیبت‌ها صورت می‌گیرد در حالی که با این اصطلاحات ماهیت امر عوض نمی‌شود. این همان بلای عظیمی است که جامعه را به سمت هلاکت سوق می‌دهد.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) گفت: یکی از ویژگی‌های متمایزکننده امام (س) از دیگران، عمل کردن ایشان به آنچه می‌دانست بود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی خسروی در آخرین روز از چهارمین اردوی سراسری طریق جاوید در سخنانی با موضوع "عرفان از منظر امام (س)" که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه رمز خلقت کمال است، گفت: شاید وقتی انسان به دنیا می آید ضعیف‌ترین جاندار باشد؛ از نظر علمی هیچ نمی‌داند اما باید روزی دانشمند شود، از نظر مالی در نقطه صفر است اما باید ثروتمند شود ولی نقطه تکامل انسان تنها در این ابعاد خلاصه نمی‌شود.


وی تصریح کرد: موضوع عرفان یا همان معرفت، حسی است که تنها در انسان وجود دارد و اگر در مسیر تربیت قرار گیرد به قله‌هایی می‌رسد که از تصور به دور است.


معاون سابق فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام (س) در ادامه گفت: متاسفانه در زبان عامیانه وقتی می‌گویند فردی عارف است چنین به نظر می‌رسد که او اهل معجزه و جادو است و چندین سال است که به این قسم انحرافات دامن زده می‌شود و گاهی در این راه نیز اهداف سیاسی دنبال می‌شود.


وی تاکید کرد: برخی با دامن زدن به این مسائل انحرافی به دنبال آن هستند تا انسان‌ها در پی دستیابی به شناخت حقیقت نباشند و از مقصد اصلی که امام (س) ایجاد کردند خارج شوند.


وی تصریح کرد: عرفان به معنای شناخت حقیقت عالم هستی است و حقیقت عالم هستی چیزی جز ذات اقدس الهی نیست.


معاون سابق فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تقسیم‌بندی عرفان به دو دسته نظری و عملی افزود: عرفان نظری مکتبی است که انسان ها در آن پی می‌روند که ضعیف‌ترین موجودات عالم هستند و کم کم به توحید و خداشناسی می‌رسند.


وی ادامه داد: در حکمت عملی آنچه را که در عرفان نظری آموخته‌ایم را در مرحله عمل پیاده می‌کنیم که یکی از مهمترین مراحل سیر و سلوک در مسیر عرفان عملی، توکل‌ است.


خسروی افزود: امام (س) جز افرادی بودند که همواره به خداوند توکل می‌کردند و همواره تاکید می‌کردند که هر انسانی در دل خود فرعونی دارد و سعی کنید که با موسای عقلتان آن را از بین ببرید.


نویسنده کتاب "دولت آرمانشهر" با اشاره به سیره عملی امام (س) تاکید کرد: وقتی انسان مراحل عرفانی را سیر کند دیگر نمی‌تواند تنها به دنبال لذت‌های معنوی خود برود بلکه به دنبال خدمت به دیگران است؛ مانند رفتار امام (س) در زیارت حضرت معصومه (س) که همواره سعی داشتند تا به زائران خدمت کنند.


وی با بیان اینکه یکی از تاسف‌های ما آن است که مردم امام را نشناخته‌اند، ‌افزود: او فیلسوف و فقیهی وارسته بود و ویژگی‌ که او را از دیگران متمایز می‌ساخت آن بود که به آنچه که خوانده بود و می‌دانست عمل می‌کرد.


حجت‌الاسلام خسروی با قرائت آیه‌ای از قرآن به نامه امام به یکی از علمای یزد اشاره کرد که در آن آیه این نکته تصریح شده است که برای عدم قیام در راه خدا هیچ دلیلی موجه نیست.


وی تاکید کرد: وقتی امام (س) قیام خود را آغاز کردند حوزه علمیه همراه ایشان نبود و کسانی که امروز به عنوان تئوریسین راه امام (س) نقش‌آفرینی می‌کنند و گاهی احساس می‌شود حتی از امام (س) نیز دلسوزتر هستند، حتی یک روز هم به جبهه‌ها نرفتند. امام (س) تنها قیام کرد، به مردم آگاهی داد و جامعه همراهش شد و بدین طریق توانست حکومت زورگو و وابسته ستمشاهی را از بین ببرد.


معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در ادامه با اشاره به ابزار، وسائل و موانع موجود در راه عرفان عملی افزود: از جمله وسایل عرفان عملی دعا و مناجات و انس با قرآن است و بنا به گفته امام قرآن، نامه محبوب است و امام کسی بود که توانست ملتی را به سوی خدا ببرد.


حجت‌الاسلام خسروی تصریح کرد: مشکل امروز جامعه ما خودخواهی و عدم تربیت نفس است؛ در روزنامه و صدا و سیما تهمت می‌زنند درحالی که چند صد هزار نفر آن را می‌شنوند و این گناه جبران نمی‌شود مگر اینکه در همان برنامه اعلام کنند که اشتباه کرده‌ایم. به بهانه نقد و تحلیل سیاسی و انتقاد اجتماعی بسیاری از تهمت‌ها و غیبت‌ها صورت می‌گیرد در حالی که با این اصطلاحات ماهیت امر عوض نمی‌شود. این همان بلای عظیمی است که جامعه را به سمت هلاکت سوق می‌دهد.


ارسال شده در توسط اسدیان